Marketingstrategi - ved brug af Emotionelle Kundertyper®-metoden

Kender du det?

  • Du føler dig usikker på, at du bruger dine markedsføringskroner rigtigt?
  • Du er usikker på, om du markedsfører dig til den rigtige målgruppe?
  • Du savner en guidning, til hvem og hvor du markedsfører dig mest optimalt?
  • Du har en oplevelse af at "skyde med spredhagl", når du ser på dine markedsføringstiltag?

Når jeg udarbejder en marketingstrategi, tager jeg udgangpunkt i den forskningsbaseret metode: Emotionelle Kundetyper®. Denne metode giver konkrete og meget enkle værktøjer til, hvordan man markedsfører sig bedst til den valgte kundetype.

Du opnår derved

  • en sikkerhed i at markedsføringskronerne bruges mest optimalt
  • en enkel og ligetil guide til at markedsføre dig mest optimalt
  • at dine markedsføringstiltag bliver mere målrettet.

Sådan foregår det:

Du (og evt. dine relevante medarbejdere, fx den markedsføringsansvarlige i virksomheden) deltager i et møde hos jer eller hos mig i Aalborg.

  • Du bliver indført i Emotionelle Kundetyper® (med den nyeste, praktiske og forskningsbaserede viden indenfor kundesegmentering) og får indsigt i, hvorfor og hvornår kunderne køber.
  • Vi gennemgår din virksomhed og dine kunder og arbejder os frem til, hvilken kundetype der er mest lønsom/relevant – at henvende dig til.
  • Vi ser på, hvor du markedsfører dig nu og sammenholder det med ovenstående og vurderer, om det er den rette markedsføring, eller om der noget, der skal skæres væk.
  • Vi ser på nye mulige og relevante markedsføringstiltag – og hvilke ressourcer det vil kræve at iværksætte.
  • Vi ser på din virksomheds resourcer og budget og kigger på mulighederne ud fra dette.

Efterfølgende opsummerer jeg vores møde skriftligt og udarbejder markedsføringsstrategi, så du er klædt på til at markedsføre dig mere målrettet til netop din kundetype.

Læs mere om Emotionelle Kundetyper®s fire kundetyper længere nede på siden.

Emotionelle Kundetyper® - Certificeret Partner

–  en overbygning til certificeringen

Jeg er Certificeret Partner hos Emotionelle Kundetyper®, hvilket betyder, at jeg har en overbygning på den certificering, som jeg tog i 2017. 

Denne overbygning indebærer at jeg som Certificeret Partner:

  • Årligt deltager på et fysisk opdateringsseminar
  • Årligt deltager på ca. 8 masterclasses om den nyeste forskning, best practice, cases og erfaringer med kundetyper
  • Årlig tager en paratvidentest
  • Har licens til at undervise/holde foredrag i Emotionelle Kundetyper®s navn
  • Har et ekstra tæt netværk med de øvrige Certificerede Partnere
  • Har et ekstra tæt samarbejde med Emotionelle Kundetyper®

Emotionelle Kundetyper® - hvad er det?

Emotionelle Kundetyper® er en metode, (forskningsbaseret, praktisk og jordnær), der opdeler en kundegruppe i fire konkrete kundetyper

Emotionelle Kundetyper® fokuserer på, hvad der på det emotionelle plan plan får kunder til at få lyst til at foretage et køb.

Overordnet set kan man inddele kunder i fire forskellige emotionelle typer, navngivet efter farverne rød, gul, grøn og blå. 

Med målrettet markedsføring og kommunikation til den valgte kundetype, kan man påvirke til et køb i købssituationen.

Vil du vide mere om metoden og om hvilke fordele, den giver i planlægningen af en virksomheds marketingstrategi og -aktiviteter, kan du enten kontakte mig eller læse mere her: https://www.emotionellekundetyper.dk/kundetyper/

De fire kundetyper:

Den røde kundetype - også kaldet "Zapper-typen"

Den røde kundetype er drevet af:

  • at opleve noget nyt, spændende og anderledes.
  • at blive inspireret og få nye ideer
  • at få udvidet deres horisont
  • at føle sig udfordret 

Den røde kundetype er typisk udadvendte mennesker, som går op i at være firstmovers.

Den gule kundetype - også kaldt "Moder-Teresa-typen"

Den gule kundetyper drømmer om:

  • at have balance i livet (eksempelvis work/life balance)
  • at gøre en forskel for fællesskabet
  • at fremstå medmenneskelig

Den gule kundetype er typisk udadvendte mennesker, hvor det at hjælpe andre er en stor drivkraft.

Den gule kundetype har et stort behov for at kende mennesket bag et produkt, en ydelse, en profil eller en virksomhed. De skal kunne ”aflæse” sælgeren, ellers anses denne for utroværdig.

Den blå kundetype - også kaldet "Jakkesæt-typen"

Den blå kundetype er drevet af:

  • at opnå succes i alt
  • at have kontrol 
  • at være målrettet
  • rationelle beslutninger
  • konkurence
  • at øge deres formue

Den blå kundetype er typisk indadvendte mennesker, som går op i udbyttet - "hvad får jeg ud af det?".

Den grønne kundetype - også kaldet "Som-jeg-plejer-typen"

Den grønne kan godt lide:

  • tryghed
  • forudsigelighed
  • overskuelighed
  • det nære og rolige
  • at tingene er som de plejer at være

Den grønne kundetype er typisk indadvendte mennesker, og vil altid spørge: HVORDAN skal det gøres?

Ring 22394796 eller send en mail på b@tejg.dk for en uforpligtende snak om, hvordan jeg kan hjælpe dig bedst

- Jeg hjælper dig også med at vurdere hvilken kundetype du skal henvende dig til.

Jeg har blandt andet hjulpet:

capana_brown_rgb.png
logodesign_aogh.png
logo_design_nextech_logo.png
bb_ictnorthdenmark_stor.png
dommerforeningen_logo.png
logodesign_michael_wulff.png
Advokathuset_helle_larsen_logodesign.png
VHG_logo_C_blaa_primaer.png
omsorg_KB_logo.png
Carlog_logo.png

"Vi kontaktede TEJG, fordi vi havde akut behov for at få hjælp med vores på det tidspunkt ganske rodede hjemmeside. Ca. tre år tidligere havde jeg haft møde med Bodil, og hendes enkle måde at se marketing på tiltalte mig, så jeg var ikke i tvivl, da vi endelig besluttede os for at gøre noget ved det."

Anders Frost,
direktør, Capana Group, Capana